Yhden geenin käsittely sai ikävän muiston häipymään hiiren mielestä

Sama geeni on havaittu tärkeäksi ihmisen aivojen muovautuvuudelle.

Adriana Dobrin / HS
Nptn-geeniä manipuloimalla onnistuttiin poistamaan hiiriltä ikävä muisto. Vielä ei tiedetä, voisiko konstilla pyyhkiä myös ihmisen mieltä vaivaavia kokemuksia. Kuva: Adriana Dobrin / HS

Yhden geenin hiljentäminen voi pyyhkiä muistot mielestä, vihjaa hiirillä tehty tutkimus. Kokeessa tutkijat näpelöivät hiirien nptn-geeniä. Kyseinen geeni on havaittu tärkeäksi myös ihmisen aivojen muovautuvuudelle. Tämän geenin muutosten tiedetään liittyvän skitsofreniaan ja heikompaan älylliseen suorituskykyyn.

Kokeessa hiiret opetettiin säntäämään merkkivalon syttyessä laatikon laidalta toiselle, jotta ne välttivät tassuihinsa kohdistuvan epämiellyttävän tuntemuksen. Tämän hiiret oppivat muutaman yrityksen jälkeen.

Kun nptn-geeni sammutettiin osalta hiiristä, ne mitä ilmeisimmin unohtivat kokemansa, sillä ne eivät enää osanneet reagoida merkkivaloon oikealla tavalla. Muutos näkyi myös solutasolla.

Muistojen on tiedetty voivan kadota dementian, onnettomuuden tai trauman seurauksena. Vielä ei tiedetä, voiko geeniä vaientamalla hävittää vain tietynlaisia muistoja, vai päteekö havainto vain tässä tutkittuun, ehdollistumisen kautta karttuneeseen oppimiseen.

Tutkimuksen julkaisi Biological Psychiatry.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!